donderdag 14 januari 2010

Effect online adverteren moet anders gemeten worden

Er moeten nieuwe methoden worden toegepast om de effectiviteit van nieuwe media te meten. Traditionele methoden houden immers geen rekening met de fragmentatie op internet en het feit dat

adverteren op internet nu eenmaal anders werkt dan adverteren op tv.

Dit stelt Lucas Hulsebos van MetrixLab, een bureau dat onderzoek doet naar de efectiviteit van online reclame. Een belangrijke uitkomst is dat online reclame positieve effecten kan hebben op nagenoeg alle metrieken in de zogeheten purchase funnel en dat internet een goed medium is om aankoopgedrag te beinvloeden. Een voorwaarde is dat bereik en frequentie voldoende moeten zijn. En dat betekent dat de advertentie zelf verantwoordelijk is voor het creƫren van een effect. Een advertentie moet aan vier kenmerken voldoen. Zo zijn achtergrond en omringende beelden van de advertentie belangrijk en moet er aandacht zijn voor de plaatsing: rechthoekige advertenties van gemiddelde grootte krijgen meer aandacht dan uitingen die minder onderdeel zijn van de site zijn.

Ook het effect van afmeting is groot: hoe groter, hoe meer informatie kan worden overgedragen. Timing is ten slotte essentieel. Mensen kijken immers in eerste instantie naar een website via koppen en plaatjes.

Geen opmerkingen: